Biblioteka szkolna
"Kto czyta, żyje wielokrotnie"
Zapraszamy codziennie w godzinach: 7.45 - 13.45
Bibliotekarz: mgr Teresa Migut
Biblioteka posiada wypożyczalnię i czytelnię oraz Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej z pięcioma stanowiskami internetowymi dla czytelników powstałe w ramach programu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W naszej bibliotece zgromadzony jest bogaty księgozbiór liczacy ponad 11 tysięcy książek. Posiadamy także zbiory czasopism, ilustracji, map, kaset wideo i programów multimedialnych. Dbamy o zapewnienie uczniom pełnej oferty lektur szkolnych dla klas I-VI oraz nowości w dziedzinie literatury dla dzieci i młodzieży.
W bibliotece:
- chętnie Cię widzimy;
- nie stawiamy stopni;
- do niczego nie zmuszamy.
W bibliotece możesz:
- wybierać i wypożyczać książki;
- uśmiechać się;
- czytać czasopisma;
- myśleć i szukać informacji;
- pytać;
- mieć spokój.
Drodzy Czytelnicy!
Dzięki realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 Priorytet 3 na początku grudnia 2021 r. do naszej biblioteki szkolnej trafiły nowości wydawnicze. Nasz księgozbiór został wzbogacony o 394 woluminy, w tym 112 egzemplarzy lektur. Wyposażono również stanowisko pracy bibliotekarza. Z pozyskanych środków zakupiono komputer stacjonarny z monitorem, urządzenie wielofunkcyjne, czytnik kodów oraz program e-biblio.
Czytanie książek pobudza wyobraźnię, ułatwia komunikację, wzbogaca słownictwo, zwiększa wrażliwość i wiedzę ogólną i uczy myślenia.
Dzieci, które lubią czytać dla przyjemności z dużą swobodą piszą wypracowania, są kreatywne, tolerancyjne, pięknie wypowiadają się, posiadają dużą wiedzę o otaczającym świecie.
Elementy kampanii "Cała Polska czyta dzieciom"
https://calapolskaczytadzieciom.pl/category/dla-rodzicow/o-czytaniu/
Po co czytać? - Instytut Książki
http://wielki-czlowiek.pl/czytaj-dziecku/
20 powodów, dlaczego warto czytać dzieciom
https://dziecisawazne.pl/20-powodow-dlaczego-warto-czytac-dzieciom/
Jak czytać dzieciom na głos?
http://edukacjadomowa.pl/jak-czytac-dzieciom-na-glos-i-jak-nie-czytac/
Co czytać?
Propozycje na stronie kampanii "Cała Polska czyta dzieciom"
https://calapolskaczytadzieciom.pl/co-czytac/
Złota lista kampanii "Cała Polska czyta dzieciom"
https://calapolskaczytadzieciom.pl/polecamy/zlota-lista/
"Teatr kamishibai - wyjątkowy teatr z papieru"
W grudniu 2021 roku rozpoczęliśmy cykl spotkań pt. "Teatr kamishibai - wyjątkowy teatr z papieru". Jest to innowacja pedagogiczna w naszej szkole połączona z Narodowym Projektem Rozwoju Czytelnictwa. Działaniami zostały objęte dzieci uczęszczające do świetlicy szkolnej z klas I - III. Spotykamy się raz w tygodniu. Na każdych zajęciach czytamy i omawiamy inną opowieść. Następnie dzieci tworzą prace plastyczne, tematycznie dobrane do treści bajki.
Teatr kamishibai wywodzi się z Japonii i oznacza teatr z papieru. Jest to wyjątkowa technika czytania-opowiadania bajek. Do tego celu wykorzystuje się kartonowe plansze z obrazkami i z tekstem oraz drewnianą skrzynkę - jako parawan. Cały zestaw plansz umieszczany jest w okienku rozłożonej skrzyneczki ilustracjami skierowanymi w stronę widzów.
Przedstawienia kamishibai, jako alternatywna forma czytania książek, niosą ze sobą wiele walorów edukacyjnych: wzbogacają słownictwo, rozwijają wyobraźnię i kreatywność, doskonalą sprawność słuchania ze zrozumieniem, koncentrację.
Do tej pory spotkaliśmy się siedem razy, a podczas tych spotkań przeczytaliśmy siedem bajek: "Prezenty od Świętego Mikołaja", "Miś i świąteczna choinka", "Opowieść wigilijna", "Pani Zamieć", "Brzydkie kaczątko", "Trzy małe świnki" oraz "Mój przyjaciel Kemushi". Każda była piękna i niepowtarzalna.
Tekst i zdjęcia: Olga Ściseł, Liliana Ziajka
Rok szkolny 2017/2018 w bibliotece szkolnej
Konkurs Misja - książka!
Ten ogólnopolski turniej literacki polega na tym, że kilkuosobowe zespoły uczniów szkół ponadpodstawowych współzawodniczą ze sobą w tworzeniu własnej książki!
Młodzi autorzy, z pomocą i wsparciem nauczyciela - opiekuna drużyny, piszą opowiadania i projektują książkę od pierwszej do ostatniej strony w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero.
Naszą przygodę z Ridero i konkursem "Misja-książka!" zaczęliśmy w ubiegłym roku. Wtedy powstał zbiór opowiadań pt. "Pamiętnik Detektywa". Był on efektem pracy zespołu uczniów z klasy II b Publicznego Gimnazjum im. Pokolenia Kolumbów w Krościenku Wyżnym w roku szkolnym 2016/2017. Autorzy to w kolejności alfabetycznej: Karol Brożek, Angelika Korczak, Kornelia Marszałek, Weronika Marszałek i Jacek Pelczar. Inspiracją do napisania "Pamiętnika detektywa" była proza A. Conan-Doyle'a oraz A. Christie omawiana na lekcjach języka polskiego prowadzonych przez p. Alinę Kmonk.
W tym roku napisaliśmy zbiór opowiadań, których główny bohater, Adam, zapada na schizofrenię i trafia do szpitala psychiatrycznego. Przez 2941 dni miejsce to staje się jego drugim domem. Zbiór współtworzyli: Karol Brożek, Angelika Korczak, Wojciech Lorens, Jakub Pelczar, Kamil Wietecha, Jakub Wójcik, Szymon Ziajka, Milena Ziembicka pod opieką p. Aliny Kmonk. Autorzy są miłośnikami horroru. Uczęszczają do klas gimnazjalnych w Publicznej Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Krościenku Wyżnym. Spotykają się we wtorki w szkolnej bibliotece.
Konkurs miał na celu:
- rozwijanie kreatywności i talentów literackich;
- wzbudzenie zainteresowania procesem powstawania książki;
- zachęcanie do pracy zespołowej.
tekst i zdjęcia: Alina Kmonk
KONKURS GŁOŚNEGO CZYTANIA
W konkursie poprowadzonym przez p. Ewę Kubit wzięło udział 17 uczniów klas I-III. Rodzice i dzieci zgromadzeni w szkolnej bibliotece, udekorowanej przez p. Justynę Węgrzyńską, mogli podziwiać piękne interpretacje losowo wybranych fragmentów. Wszystkie teksty przygotowane przez p. Teresę Migut pochodziły z literatury dla dzieci. Jury w składzie: p. Irena Barańska, p. Alina Kmonk, p. Monika Węgrzyn, miało bardzo trudne zadanie, bo wszyscy czytali płynnie, ze zrozumieniem i właściwą intonacją. Niewielkie usterki dykcyjne, czasem zbyt szybkie tempo lub dodatkowe pauzy albo nieznaczne zmiany oryginalnego tekstu spowodowały, że oceny były nieco niższe. W rezultacie wśród pierwszoklasistów najlepiej zaprezentował się Dawid Marszałek z kl. Ib; w klasach drugich Jakub Rypyść z kl. IIb, natomiast w klasach trzecich- Franciszek Bargiel z kl. IIIa. Do grona wyróżnionych weszli ponadto następujący uczniowie: Patrycja Mateja (IIa), Kinga Pelczar (IIIc) oraz Michał Omachel (IIIb). Gratulujemy wszystkim uczestnikom!
tekst i zdjęcia: Alina Kmonk
KONKURSU NA KARTĘ DO ENCYKLOPEDII BOHATERÓW KSIĄŻKOWYCH
W konkursie "Karta do encyklopedii bohaterów książkowych" adresowanym do uczniów klas IV- VII wzięło udział 35 osób. Jury w składzie: p. Małgorzata Pitera, p. Justyna Węgrzyńska, p. Agnieszka Filar wytypowało prace następujących autorów:
I miejsce - Julia Podkul /kl. VII a/
II miejsce - Natalia Lorens /kl. V b/
III miejsce /ex aequo/: - Szymon Jurczak /kl. VI b/ i Szymon Liput /kl. VII a/
Wyróżnienia: Natalia Czyżowska /kl. V b/,Dominika Hawrot /kl. VII a/, Zuzanna Kalicińska /kl. VI a/, Julia Kniaziewicz /kl. V a/, Bartłomiej Rajchel /k. VII c/.
tekst i zdjęcia: Alina Kmonk
BOHATEROWIE NASZYCH LEKTUR
Uczniowie klas IV-VII wzięli udział w teście ze znajomości lektur szkolnych, który odbył się 14 grudnia 2017 r. w sali nr 6. Uczestnicy mieli za zadanie odpowiedzieć na pytania przygotowane przez nauczycieli j. polskiego dotyczące m. in. takich postaci jak: Anaruk, Lasse i Bosse, Lampo, (w klasie IV) Pinokio, Pan Kleks i Adaś Niezgódka, Aslan oraz Tomek Wilmowski (w kl. V), Nemeczek i Boka, Staś i Nel, Mary Lenox, Adaś Cisowski (w kl. VI), a także Trurl i Klapaucjusz, Zenek Wójcik i Ula Zalewska, Ciamcia, Pędzel i Słaby oraz Ania Shirley i Gilbert Blythe (w kl. VII). Poziom wiedzy uczestników był bardzo wyrównany, najwięcej punktów w klasach IV zdobyli ex aequo: Miłosz Bolek i Łukasz Zygarowicz; w klasach V- Weronika Pelczar; w klasach VI- Zuzanna Kalicińska, natomiast w klasach VII- Izabela Stereńczak. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy i drobne gadżety: pendrive'y, kubki, długopisy, itp. Wszystkim uczestnikom gratulujemy!
tekst i zdjęcia: Alina Kmonk
Rok szkolny 2016/17 w bibliotece szkolnej
Projekty i konkursy organizowane w roku
szkolnym 2016/2017
• Projekt "Nie jestem sam, ja książkę mam!" więcej>>>
• Akcja "Podaruj książkę bibliotece" więcej>>>
• Konkurs znajomości polskich przysłów więcej>>>
• Konkurs plastyczny "Laurka dla biblioteki" więcej>>>
Wizyta w Gminnej Bibliotece Publicznej. Spotkanie z autorem książki "Znajdź mnie i kiedyś odwiedź"
- Zbigniewem Kołbą.

Wyniki konkursu literackiego "Przysłowia polskie"

I miejsce: Zuzanna Kalicińska
II miejsce : Aleksandra Lorens
III miejsce : Jakub Tomkowicz
Wyniki konkursu plastycznego "Laurka dla biblioteki"

I miejsce: Amelia Filar
II miejsce : Martyna Miśkowiec
III miejsce : Agata Lorens
Ilość wypożyczonych książek z biblioteki szkolnej w I semestrze 2016/2017 r.
Klasa | Ilość wypożyczonych książek
|
Ia | 106
|
Ib | 39
|
IIa | 43
|
IIb | 79
|
IIc | 91
|
IId | 127
|
IIIa | 54
|
IIIb | 65
|
IVa | 44
|
IVb | 56
|
Va | 49
|
Vb | 23
|
VIa | 28
|
VIb | 28
|
VIc | 20
|
Razem | 852
|
W czasie ferii zimowych
biblioteka czynna :
18 I 2017 r. (środa) w godzinach od 9.00- 12.00
Wystawka prac konkursowych "101 powodów, dla których warto czytać"

Kiermasz książki wydawnictwa "Drugi Tom"

Głosowanie nad wyborem książek do biblioteki w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, wybór nagrodzonych uczniów, rozdanie nagród.
Konkurs głośnego czytania, klas I-III
Wyjście do Gminnej Biblioteki Gminnej na przedstawienie z okazji tygodnia bibliotek
Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej
Konkurs głośnego czytania klas IV-VI

Podsumowanie roku szkolnego, rozdanie dyplomów i plakietek za czytelnictwo.
